Jongeren leren het meest door te doen, te zien en te ervaren. Dat passen we in Smiks zeker toe tijdens de lessen, maar we gaan ook regelmatig buiten de schoolmuren op onderzoek voor verschillende vakken. De uitstappen die we zo organiseren, vormen een leerrijke aanvulling bij het lesaanbod: niet alleen paren zij het nuttige aan het aangename, maar zij helpen de leerlingen om de beoogde leerplandoelstellingen te bereiken. Bovendien staat onze school op die manier volop in de wereld en in het leven.
Door het uitwisselingsproject tussen onze school en het ISMJ (Institute Sainte-Marie Jambes, Namen) krijgen de leerlingen uit de eerste graad de kans om hun Frans meteen in de praktijk te testen.
Eerst gaan we voor iedereen op zoek naar een correspondent met raakvlakken. Dat doen we door een fiche in te vullen.
Eens onze correspondent bekend is, begint het echte werk! Berichtjes posten op Padlet, een digitale muur, briefjes schrijven en een kerstkaartje maken zijn enkele activiteiten die we, zowel in het 1ste als in het tweede jaar, doorheen het jaar doen.
Het hoogtepunt in het eerste jaar, is ongetwijfeld het bezoek van de leerlingen uit het ISMJ aan onze school. Als voorbereiding hierop, maken de Smikser’s in groepjes een video waarin ze onze school voorstellen in het Frans! Uiteraard hebben we dit grondig voorbereid tijdens de lessen Frans.
Elkaar voor de eerste keer ontmoeten is voor iedereen spannend! Tijdens het bezoek wordt er natuurlijk geen les gegeven, maar volgen we een aangepast programma met leuke activiteiten die ervoor zorgen dat de duo’s elkaar beter leren kennen.
Met onze 2de jaars gaan we in het 3de trimester op tegenbezoek in Jambes en Namen. Op de eerste dag trekken we met onze correspondent op. De laatste dag van ons verblijf spelen we een stadspel in Namen.
Waren de Belgen écht de dappersten van allen? Of heeft Caesar een beetje overdreven in zijn ‘De Bello Gallico’? En wat is het verschil tussen Kelten en Galliërs? De workshop Ambiorix neemt ons mee terug naar het magische jaar 54 v.Chr.
Het ‘cultuurproject’ is al enkele jaren actief op onze school en heeft als bedoeling de culturele belangstelling van onze leerlingen wat verder open te trekken en hen attent te maken op wat er omgaat in de wereld van de kunst. Voor alle graden worden schoolvoorstellingen gepland. Het is belangrijk dat leerlingen leren proeven van cultuur in de ruime zin van het woord. Zowel museumbezoek, dans, klassiek en modern theater als klassieke en moderne muziek komen aan bod.
De vierdejaars (D en D/A) werken een heel schooljaar lang in groepjes aan een rapport over oorlog en vrede in eigen streek. Via die ‘Mission Possible’ ontdekken zij een stukje streekgeschiedenis, bekijken zij hedendaagse problemen eens vanuit een ander standpunt en groeien zij in hun taalvaardigheid. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze een schriftelijk rapport kunnen opstellen, en regelen ook zelf afspraken met onbekenden, die ze later interviewen.
In mei ronden de leerlingen dit vakoverschrijdend project af met een een tweedaagse excursie naar de Westhoek. Een Battlefield Tour brengt hen langs een aantal bekende begraafplaatsen van Flanders Fields. Natuurlijk mag het bijwonen van de Last Post onder de Menenpoort niet op het programma ontbreken. Na de ceremonie praten de leerlingen – in het Engels – met Britten, Australiërs, Canadezen … om te ervaren hoe die in hun cultuur omgaan met vredeseducatie.
Aan het einde van het vierde jaar hebben de leerlingen niet alleen heel wat bijgeleerd over de Eerste Wereldoorlog, maar staan ze ook op gebied van taalvaardigheid een stuk steviger in hun schoenen.
De leerkracht plastische opvoeding en de leerkracht muziekopvoeding organiseren een ‘muzische dag’ te Brussel. In de voormiddag bezoeken de leerlingen het prachtige instrumentenmuseum (MIM). Ze worden uitgedaagd om met de hulp van een gids zelf een instrument uit te testen en zo bij zichzelf – wie weet – een onvermoed natuurtalent te ontdekken. In de namiddag verkennen de leerlingen de wereld van het stripverhaal onder begeleiding van een gids.
Tijdens een bezoek aan het Prehistomuseum in Ramioul ontdekken we technieken, materialen, tradities uit de leefwereld van de prehistorische mens. Archeoloog voor één dag, pottenbakker, jager, vuursteenbewerker … en dan even uitblazen op de mammoetspeeltuigen!
De leerlingen van het 2de jaar maken een uitstap naar het museum van natuurwetenschappen in functie van het thema ‘biodiversiteit’ van de leerstof. Onder begeleiding van een gids krijgen zij een rondleiding in het museum, gevolgd door een biodiversiteitsspel. Vervolgens kunnen zij actief op verkenning gaan doorheen het museum.
In het eerste jaar gaan we enkel op daguitstap. Vanaf het tweede jaar breiden we onze reizen uit. Deze reizen betekenen natuurlijk niet alleen ‘vakantie’: er zit een heleboel leerstof in verwerkt! Hoe ouder je wordt, hoe meer zelfstandigheid mag verwacht worden. De leerlingen van het derde jaar gaan op tweedaagse naar Kent, de vierdejaars trekken voor een vierdaagse naar Londen, de vijfdejaars trekken naar La Bresse voor een sportieve ski-uitstap en de zesdejaars gaan op reis naar Parijs en Andalusië.
Na een bezoek aan het Speelgoedmuseum en een beklimming van de Sint-Romboutstoren gaan de leerlingen van 2B op ontdekkingstocht door de stad. Op een speelse manier ontdekken ze meer over de stad van de Maneblussers.Ook onze leerlingen van CoMeTa 1 brengen, in het kader van het thema ‘ondernemen’, een bezoek aan de stad.
Via een ongelooflijk stadsspel leren de leerlingen de Munt, St-Goedele-Kathedraal, de Grote Markt, de Hubertusgalerij en uiteraard Manneken Pis ontdekken. Na een fijn interview met een Frans-sprekende Brusselaar hebben ze even vrij om op eigen houtje leuke plekjes te ontdekken. Brusselen is genieten!
De leerlingen van het vijfde jaar brengen een bezoek aan de stad Luik. Het openluchtmuseum van Sart-Tilman, het station van Guillemins en de historische binnenstad staan op het programma.
Aken, wereldberoemd om haar Dom met de schatkamer, is een stad in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Een stadswandeling langs de verschillende Brunnen en het stadhuis brengt onze leerlingen dan ook doorheen de mooie stad. Wist je dat in 1978 de Dom van Aken het eerste Duitse monument was dat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO kwam te staan?
Een gezellig Duits stadje op de rechteroever van de Rijn; het is hier dat het riviertje, de Düssel, in de Rijn uitmondt. Ongetwijfeld weten onze leerlingen de ‘boekenverbranding’ en de ‘Kristallnacht’ aan deze stad te linken. Maar eenmaal boven op de Rheinturm overschouwen ze een bruisende, levendige stad. De Altstadt, Medienhafen, St-Lambertus Kirche en ook het leukste, maar duurste winkelgebied, de Königsallee kunnen hen bekoren.
De leerlingen van het vijfde jaar Latijn gaan naar Trier. Deze voormalige hoofdstad van het West-Romeinse rijk heeft een rijke antieke & middeleeuwse geschiedenis. Vandaag is het een gezellige provinciestad met een autoluw centrum.Gelegen aan de oevers van de Moezel biedt ze de kans de prachtige omgeving met z’n glooiende hellingen te verkennen – te voet, met de fiets of per boot.