De leerlingen ontwikkelen in deze studierichting een wetenschappelijk-theoretische basis met betrekking tot gezondheidsbevordering, psychologie, agogisch handelen, communicatie en deontologie. Bovendien verwerven ze inzicht in de mens, zijn lichaam en communicatie en zijn plaats in de samenleving. Daarbij heeft de opleiding steeds oog voor contexten en en voorbeelden uit de gezondheids- en welzijnszorg.
Vanuit een wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig verzorgende en zorgkundige vanuit een integrale benadering zorg dragen voor de gezondheidstoestand van de mens en cliënten ondersteunen bij taken van het dagelijks leven.
Als zorgverlener in opleiding is het cruciaal om voldoende praktijkervaring op te doen. Dit gebeurt enerzijds door stages en anderzijds door tijdens de lessen de realiteit zo goed mogelijk na te bootsen. Dit is het beste te realiseren wanneer lessen plaatsvinden op de werkvloer, met een directe link naar de praktijk. Zo leer je al doende omgaan met oudere zorgvragers in een krachtige leer-werkomgeving. Dit doen we tijdens het zorgplekleren. Daarom zal je gedurende het schooljaar verschillende keren les volgen in een woonzorgcentrum, onder begeleiding van je eigen leerkrachten.
Onze school werkt hiervoor samen met woonzorgcentrum Seniorenresidentie te Keerbergen (klik hier).
Tijdens het zorgplekleren worden de theoretische en praktische doelstellingen van het leerplan direct gekoppeld aan de praktijk.
Zowel in het vijfde als in het zesde jaar wordt het werkveld ook verkend tijdens stage. De leerlingen lopen twee keer twee weken stage in de sector.
De leerlingen van het vijfde jaar volgen les in:
Deze richting omvat een pakket van 32 lesuren.